lördag 7 september 2013

Ett soligt rum





Det vackra skåpet är byggt av Paulinas man Herman, min svärfars farfar, just för Östergården.


Tapeterna är från Sandersons kollektion  "Summer Breeze"




Vi knackade fram en vacker tegelvägg...


Det här gästrummet på nedervåningen hade jag en bestämd uppfattning om att det skulle vara gult från första början. Jag vet inte varför, men jag sa till min man att detta är det soliga rummet, för det ligger i sydväst läge. Jag visste att det tidigare hade varit ett litet kök, men inte mycket mer. Där det lilla utrymmet bakom tegelväggen är, stod den lilla vedspisen som vi flyttade ut i vårt nya kök. 

När jag häromdagen satt och läste dagboksanteckningarna beskrivs just detta rum som ett soligt, ljust kök på sin tid. Citat " köket badade i ljus, då det finns ett stort fönster i syd och ett stort fönster i väst"...Här var alltså en bakstuga/kök, där allt bröd bakades och på spisen stod en gryta med kött som förvarats i saltlake på vinden - det som numera är vårt badrum...

Kan ju inte låta bli att fundera över hur det hade blivit om vi lagt köket här istället, tillbaka till ursprunget...hmm...

Inga kommentarer: