torsdag 5 september 2013

Hantverket förr




Rejäla timmerstockar

                           
                           
Sitter med dagboksanteckningarna från Östergården framför mig...det är en fantastisk skatt att ha och vi känner oss så  förunnade att kunna få läsa om i stort sett allt som hände från när huset byggdes under 1840-talet! Detta är berättat av min mans farfar!
Bilden här visar det som jag citerar från honom:
"Boningshuset hade morfar byggt. Han högg stockarna, timret i Östergårdens skog med en yxa. Det fanns ej någon såg på Östergården på den tiden. Allt "kubbades" ned och riktades upp med en vanlig vedyxa. Timret kördes hem och boningshuset byggdes. Jag minns hur jag tittade på de väldiga timmerstockarna på vinden och mor berättade att morfar "skrätt" dem. Till bygget köpte han ett sågblad och satte det i en träbåge"

Inga kommentarer: