söndag 27 oktober 2013

Söndagsbilden


 Idag tänker jag mingla lite i Fabrikens söndagstema för första gången. Jag tycker detta är väldigt roligt och spännande att som ny bloggare få möjligheten att vara med här!

Eftersom bloggen handlar mycket om vårt släktarv - huset vi bor i från 1800-talet så blir mitt söndagsbidrag i minglet idag en sann dagbokshistoria.
Ni som inte läst varav namnet Paulina & jag kommer förstår kanske lite nu...

  

"Ladugården var en liten pojkes stora lekrum. Den var äldre än boningshuset och i stallet stod det flera hästar - Pilla ( förkortning av Paulina ), Elin, Noak, Märta, Lisa, Svea och Tor. Pilla minns jag mest. Hon var ilsk och bitsk.Stora hovar, hösvullen bak och rödgul man. Hon hatade alla utom rödskäggiga gubbar. Så Klas som bar rött skägg älskade hon! När han kom var hon from som ett lamm. Om det kom en annan rödskäggig man gnäggade hon även då förtjust, men det var bara Klas som fick komma riktigt nära..."



"Det var roligt att reta Pilla. Hon räckte inte riktigt fram till väggen i foderrummet från sin spilta. Där kunde man stå och göra grimaser åt henne. Oftast sneglade hon endast ilsket, drog öronen bakåt och ruskade på huvudet.
Det tog alltid tid för en ny dräng att komma på vänskaplig fot med Pilla. Han fick muta med sockerbitar ur fickorna, men när man väl hade vunnit Pillas kärlek, var hon trogen, god och foglig.
Hästarna hade det gott om vintrarna här på Östergården"


Det är en fantastisk skatt vi har i våra dagboksanteckningar från när Paulina och hennes familj bodde här!
Jag fascineras av historierna och ser hur hästarna slitit på tröskeln in till ladan och drömmer mig bort ibland...

Det kommer att bli vår andra jul här på Östergården men den här gången kommer vi även ha gjort övervåningen klar också. Mannen håller som bäst på att färdigställa tapetseringen av sista rummet uppe nu och jag får snällt sitta här vid datorn och mingla i Fabriken vilket har varit en trevlig stund!

Jag känner ingen längtan eller stress inför att det snart närmar sig advent och jul, även om vi faktiskt idag planerade att pynta häruppe redan helgen före advent (!) eftersom vi inte kommer att vara här under just första advent...för faktum är att det här året känns det mycket lugnare...

Nu ska jag njuta av den milda hösten ett tag till först, sedan kan julkänslorna få komma...
Fler söndagsbilder finner du här.

Tack för mig idag, jag önskar alla en fortsatt trevlig söndag!
Kram
Ann
 







2 kommentarer:

Märta sa...

Härligt med slitna rödfärgade bräder. Kul att läsa om gamla hus historia, vårt hus är inte så gammalt som ditt, byggt 1909. Vi har däremot en stuga på gården som troligen är byggd i början av 1800-talet.
Fina bilder du visar på huset!
Ha det gott! Märta

Unknown sa...

Hej Märta,

Tack så mycket! Javisst är det härligt med det slitna som bär på så mycket historia!
Ha det fint!