onsdag 9 april 2014

Matsal och dagbokscitat...



Tänk att jag sitter här och läser i dagboksanteckningarna från livet på gården förr...
Jag bläddrar försiktigt i de tunna fina bladen i boken som andas så mycket historia och
förundras över att de skrev ner så mycket från tiden de började bygga huset.
Här kommer ett citat ur anteckningarna från hur de använde den här matsalen:

"Salen var finrummet. Där samlades man endast vid högtidliga tillfällen då det kom främmande. Dit hörde ej byns folk. De fick kaffe i köket. Det var släktkalas som hölls i salen. Predikanterna åt sina köttbullar och sviskonsoppa där. De stora julkalasen då hela byns folk inbjöds hölls i salen. I mitten av salen stod ett väldigt långt bord. Det dignade av allehanda hemlagade maträtter vid högtidliga tillfällen och det var rätter ej skådade i vardagslag"

Jag riktigt ser hur de röra sig här i matsalen och umgås kring maten!
Tänk vilka fötter som trampat på dessa originalgolv som då var heltäckta med trasmattor...
Jag ska renskriva dagboken så det kommer mer historier och citat framöver.
Men det är inte helt lätt att tyda den vackra gamla skrivstilen...


Det är i alla fall en enorm, fantastisk skatt jag har framför mig.
Ha det fint idag!
Ann



2 kommentarer:

The Marie sa...

Vilken gåva att ha dagboksanteckningar! Min släkt har ett gammalt hus i Strömstad som hade liknande funktion för sina finare gäster - ett helt rum var avstängt för annat än finfrämmat, fick inte ens gås in i vid andra tillfällen. Spännande att få inblick i andra liv och värderingar genom gamla hus.
Kram, Marie

Unknown sa...

Hej Marie!
Ja det är en guldskatt😍Spännande att du har liknande historia! Kram och vad roligt att du hittade hit❤️