fredag 2 maj 2014

Kommunikation och språk...



Att kunna kommunicera är viktigt.
Hur man gör det kan se olika ut eftersom det finns många sätt att göra det på.
Den här lilla tjejen mötte vi i Indien nere i Kerala för två år sedan.
Hennes farbror var vår chaufför varje dag när vi skulle utanför hotellet då han kom och hämtade upp oss med sin egen tuktuk. 
Hon pratar engelska och hade bestämt sig för att bli läkare.



 Lal bjöd hem oss till sin bror med fru och barn för att visa hur de lever.
Här väver han dörrmattor gjorda av kokosblast.
Lal pratar ingen engelska men vi kunde ändå kommunicera med hjälp av kroppsspråket.



 Familjen hade en ko och några hönor.
Men pga av att de väver mattor som de själva spinner "kokosgarnet" till och med hjälp av Lals tuktuk hade de det bra ekonomiskt.







"Spinnrocken" som spinner kokosgarnet till mattorna.


Min lägenhet i Turkiet, lite läxläsning innan jobbet vid frukostbordet


 Under 2005/2006 bodde jag i Turkiet. Jag jobbade bla som tandtekniker och inom mäklarbranschen.
För mig var det viktigt att lära mig turkiska så jag studerade språket vid Tömer Universitet i Alanya.
Att lära sig språket i det land man bor inger en fin respekt och framförallt blir det ju lättare att kommunicera
även om man inte lär sig det perfekt för då tar man bara till kroppspråket igen!

Min mormor och morfar var båda döva. De kommunicerade med hjälp av teckenspråket.
Tyvärr lärde inte mamma upp oss i det vilket jag idag känner var väldigt synd.
Det är ju som vilket språk som helst.
Om två föräldrar tex kommer från olika länder, så anser jag att det är viktigt att båda talar sina språk med sina barn. En av mina vänner i Turkiet kommer från Holland. Hon är gift med en turkiska man och de har två barn tillsammans. Hon talar oavbrutet holländska med barnen och han turkiska.
Det är fantastiskt att höra hur de små barnen snabbt svänger över mellan turkiska och holländska.

Jag märker även att när man lär sig ett nytt språk, så hänger nästan alla språk samman på ett eller annat vis,
det finns så mycket likheter mellan språken.

Må så fint!
Ann





 

Inga kommentarer: