söndag 10 augusti 2014

Med Kongo som bas och ett av skälen till vår resa...

Det här blev en fin återförening...sommaren 2013

Att få resa och uppleva andra kulturer är något jag uppskattar väldigt mycket. Det gör vi tillsammans jag och min man så ofta det kommer en chans. Vi har båda bott utomlands under en längre tid som givit en extra dimension och lärdom om hur olika vi lever men ändå så lika.

Mannen och kvinnan i mitten av bilden är mina svärföräldrar. Min svärfar är född i Kongo då hans föräldrar i sin tur arbetade inom missionen där under dryga 30 år och i början av 1980-talet arbetade han själv som läkare på Kimpese sjukhus tillsammans med mannen längst till vänster.
Min svärfar hjälpte honom senare att få ett stipendium för att kunna vidareutbilda sig som inom ortopedi i Frankrike som blev deras nya land att leva i.
Så ni förstår vilket fint möte det blev förra sommaren då de var här i Sverige och besökte oss.


Min man har själv levt och arbetat med bistånd i Kongo så samtal och minnen om landet kommer ofta upp men eftersom jag aldrig har varit där är det svårt att förstå och hänga med i deras historier alla gånger. 
Men nu är det snart dags för mig att få se detta land med egna ögon då min man och jag reser dit senare under hösten för att bla närvara vid invigningen av ett nytt sjukhus.
Efter Kongo åker vi vidare ner till Sydafrika, ett land som jag har drömt om att  få resa till länge...


Kram,
Ann







2 kommentarer:

Unknown sa...

Vad spännande!! Vi kanske får möjlighet att prata mer om detta om vi stöter på varandra på bliggeventet! (Jag har under en tid arbetar med ett biståndsprojekt i Indien. Bistånd ligger mig varmt om hjärtat <3 )
Kram,
Jenny

Unknown sa...

Ja det är spännande Jenny!Vad härligt och jag skulle ju ha åkt ( har betalat och planerade i somras) men hinner inte iväg på bloggeventet i Enköping :-(
Men jag hoppas verkligen att vi kan ses på ett annat event framöver!
Kram!