tisdag 10 maj 2016

Pergolan börjar ta form


I lördags fyllde jag år. Vi firade i enkelhet med lite gräddtårta eftersom vi hade firat mig hos dottern i Köpenhamn tidigare i veckan och på söndagen firade vi vår bröllopsdag.


En klassisk jordgubbstårta är aldrig fel.


Altanen fick äntligen sin ångtvätt och behandling så nu håller vi tummarna att den står sig år efter år!

Tulpankrukorna fick flytta upp på det nystädade altandäcket. 
Det är ett så fantastiskt ljus i maj. Jag håller i mig och njuter för detta är min bästa månad. Det går ju undan nu...


Krukorna som inhandlades i höstas har stått förvarade och bara väntat på att få ett innehåll. Här har jag planterat blåregn på vardera sida om pergolan. Eftersom vi inte har någon rabatt här så valde jag riktigt djupa stora krukor som får agera rabatt åt både blåregnet och rosorna. De här krukorna är brända i en mycket hög temperatur för att de ska klara lägre temperaturer med frost under vintrarna. Du finner dem här och även här Jag klädde dem med bubbelplast invändigt och tänker klä in dem i gjuteväv under vintern.


På andra sidan planterade jag två krukor med honungsrosor.Jag tror det blir en fin kombo...Det ser onekligen tomt ut i krukorna nu så jag planterade några perenner vid sidan både rosorna och blåregnet.


Än så länge är det bara några få möbler som kommit ut och till helgen ska två ektunnor placeras intill pallkragarna som står i ett hörn här på gårdsplanen.


Nelson har funnit sig tillrätta och älskar när vi är ute i trädgården.

Tänk vilka dagar vi har fått! Helt fantastiskt!

Må nu riktigt fint och kram från mig,
Ann




Inga kommentarer: